Keto-fudamentalist.

Dacht dat ik streng in de leer was. Mooi niet dus. Er is altijd overtreffende trap! Heb ze gevonden. Mensen die met lange tenen eten, hierop snel getrapt zijn. Lijken wel moslims: totaal geen gevoel voor humor. Keto fundamentalisten.

Wordt op een keto site verhaaltje gepost: moet naar een eet-feestje: wokresaurant. Mag ik woksaus? Verder in het verhaal een heleboel stress. Mag ik woksaus? Waar gaat dit over? Eenmalig een kwakkie van 20 gram, doe eens gek: 40% suiker, nog geen twee suikerklontjes. Dus ik niet zonder gevoel van dubbelzinnigheid: bekijk het even NUCHTER (ben natuurlijk ook Groninger). Die boodschap komt niet aan. Als door wespen gestoken: hoe haal ik het in mijn hoofd om dit te propageren op een keto-site! Gelijk wordt een ons/jij standpunt ingenomen. IK zeg: als het een feestje is, moet het ook een feestje blijven en vooral niet teveel stressen. Stress geeft cortisol verhoging en is bepaald niet goed voor de vetverbranding. Zeker in een wok-restaurant heb je alle keuze! Vlees en groente in overvloed, all-you can eat!

Zit in het verhaaltje ook een hele zuinige reformatorische insteek in: dit feestje wordt voor mij betaald en door sociale druk MOET  ik eten wat de post schaft: wie betaald, bepaald!

Het gaat helemaal los als ik stel; waarom niet, doe daarna een weesgegroetje en pak het regiem daarna weer op! Dit was helemaal vloeken in de kerk. Dit doet me denken aan Vermeegen en Henk Spaan. Wekelijks stelde Harry een soort van retorische vraag , waarop steevast de repliek was: VRAAG HET DAN NIET!

Gezeik: een veganist heeft een keuze. Deze heeft een luxe probleem. De keuze die hij namelijk heeft ontstaat uit luxe. Omdat die keuze er is. De persoon met coaliakie, heeft geen keuze: deze moet bepaalde producten niet mijden, sterker nog <niet nemen>. Dat gaat een behoorlijk stapje verder. De hobby-ketonist, kan een hapje woksaus nemen. Morgen pakken we gewoon de draad weer op: gaat niemand dood van.

 Daarnaast kan je niet alleen op basis van de ingredientendeclaraties leven: de ene koolhydraat is de andere niet. Mjjn god, wat kan je het jezelf moeilijk maken. Maar dat is ok het kenmerk van elk soort fundamentalisme. Dixi. Roma finitas.